1. Home
  2. Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Funksjoner (3)

Det er enkelt å søke etter en bestemor/bestefar eller familie/barnebarn.

Start med å klikke på “Profiler” i hovedmenyen.

Deretter klikker du på “Søkefelt” for å spesifisere søkekriteriene dine.

 

Begynn med å fylle ut feltet “Jeg er,” der du angir om du er bestemor/bestefar, familiemedlem eller barnebarn.

Deretter velger du hva du søker etter og hvilket fylke du ønsker å søke i for profiler.

Klikk på profilene for å lese mer og eventuelt ta kontakt med personen.

For å rapportere en profil, klikk på knappen “Rapporter”. Dette vil sende en melding til våre administratorer, som vil gjennomgå rapporten din og ta nødvendige tiltak.

 

 

 

Åpne profilen du vil kontakte. Merk at kun innloggede medlemmer vil se profilene, er du ikke innlogget vil du ikke se noen profiler. Når du ser profilen du vil kontakte, så klikker du knappen “melding”.

Innlogging (1)

Klikk menyen “Logg inn” og “Logg inn” igjen. Velg nå “Mistet passordet ditt?”. Nå legger du inn brukernavnet eller e-postadressen din. Etter kort tid vil du motta instruksjoner for å sette nytt passord.

 

Registrering (5)

Det er et stort antall brukere som registrerer seg ukentlig, vi har dessverre ikke kapasitet til å sjekke alle grundig. Tjenesten drives på fritiden av frivillige. Vi forsøker å se over profiler så godt som mulig, men vi har ingen garantier for at ikke enkelte useriøse slipper gjennom. Vi oppfordrer derfor alle til å rapportere useriøse profiler, så fjerner vi disse umiddelbart. Rapportering av brukere gjøres ved å klikke “Rapporter bruker” inne på aktuell profil.

Det koster ingenting å bruke denne tjenesten.

Tjenesten drives av frivillige uten noen form for reklame eller andre virkemåter for å tjene penger på dette. Vi ønsker å hjelpe til!

JA! Du registrerer deg med et egenvalgt brukernavn. Bruk av eget navn på profilen er valgfritt.

For å registrere deg, begynner du med å gå til menyen og klikke på “Logg inn” og deretter “Registrer konto”. Her skriver du inn e-postadressen din og velger et brukernavn som vil være synlig for andre brukere.

Du oppgir også om du søker etter reservebesteforeldre eller reservebarnebarn. Når du har fullført registreringen, vil du motta en e-post med en bekreftelseslenke.

Klikk på denne lenken for å aktivere kontoen din. Etterpå kan du enkelt logge inn og begynne å bruke tjenesten. Alt er raskt og enkelt å sette opp!

 

 

Det er ingen krav, men det vil øke sjansen din for at noen tar kontakt med deg.

Sletting (1)

Du må være innlogget på profilen din.

  1. Kikk profilbildet ditt fra menyen.
  2. Velg Instillinger.
  3. Velg Slett konto.
  4. Huk av for Jeg forstår konsekvensene.
  5. Klikk “Slett konto”

 

Vandel (1)

Vandelsattest eller politiattest som det nå heter, er noe vi som organisasjonen bestemor.no ikke har lov til å innhente eller kreve. Personvernet står meget sterkt i dag og ekstra sterkt nå etter innføring av nye personvernsregler (GDPR) i 2018.

Det er lovregulert når og hvordan ordningen med politiattest/vandelsattest skal håndheves. Ved bruk av politiregisteret til utstedelse av politiattest skal dette alltid være hjemlet i lov. Videre er det lovbestemt hvilke opplysninger som skal tas med og hva som skal utelates i de spesifikke tilfeller. Dersom behovet ikke er hjemlet i lov skal det heller ikke gis ut politiattest, selv om personen selv ønsker dette. For at politiet skal ta en søknad om politiattest til følge skal det i en del tilfeller legges ved en bekreftelse fra den som har behov for politiattesten. Det er ingen hjemmel som gir oss mulighet til å kreve en slik attest, slik er loven pr. i dag.

Når dette er sagt, så ber vi alle dere om å gjøre egne undersøkelser og vurderingen før dere gjør avtaler med personer dere får kontakt med her.

New Report

Close